You are currently viewing UX writing i UX writer — najważniejsze informacje

UX writing i UX writer — najważniejsze informacje

UX writing i UX writer to pojęcia, które coraz częściej przewijają się w marketingu internetowym. Czym dokładnie jest UX writing? Czym zajmuje się UX writer, gdzie można znaleźć pracę i ile można zarobić na tym stanowisku? Przeczytaj artykuł, a poznasz najważniejsze informacje na temat UX writingu!

Co to jest UX writing?

UX writing, w najprostszym ujęciu, jest techniką pisania polegającą na tworzeniu treści przydatnych użytkownikowi. Zadaniem UX writera jest stworzenie tekstu (najczęściej krótkiego), który pomoże użytkownikowi wykonać jakieś działanie — zalogować się, dokonać zakupu, zarezerwować termin wizyty czy znaleźć na stronie internetowej dokładnie to, czego potrzebuje.

Z UX writingiem masz do czynienia na co dzień. Spotykasz się z nim podczas przeglądania stron internetowych, używania aplikacji na swoim telefonie, robienia zakupów online, a nawet… podczas korzystania z nowoczesnego ekspresu do kawy. Tak, komunikaty, które wyświetlają Ci się podczas korzystania z innowacyjnych sprzętów (lodówki, ekspresu do kawy, pralki) są właśnie przykładem UX writingu.

Stare copywriterskie przysłowie mówi: dobrych tekstów się nie pisze, dobre teksty się projektuje. Zdanie to ma największe zastosowanie właśnie w UX writingu. Aby tekst był naprawdę przydatny użytkownikowi, musi być dobrze przemyślany i powinien spełniać podstawowe kryteria UX writingu.

6 najważniejszych zasad UX writingu

W UX writingu wyróżnia się 6 najważniejszych zasad. Tekst napisany zgodnie z nimi powinien być:

  1. Niezbędny — jako UX writer upewnij się, że tekst naprawdę jest potrzebny w danym miejscu i nie możesz go zastąpić żadnym innym elementem. Zastanów się, czy zamiast tekstu nie lepiej jest użyć grafiki, animacji czy emotikony.
  2. Jasny — pisz w prosty i jasny sposób, tak, aby każdy użytkownik mógł zrozumieć, co masz mu do przekazania. W UX writingu nie ma miejsca na zabawy słowem. Wszystko, co tworzysz, musi być jednoznacznie zrozumiane.
  3. Zwięzły — pisz krótko, zwięźle i na temat. Przekaż użytkownikowi tylko niezbędne informacje tak, aby mógł wykonać dane działanie. Twoim zadaniem jest przeprowadzić użytkownika od punktu A do punktu B. Nic więcej.
  4. Użyteczny — Twój tekst ma pomóc użytkownikowi w wykonaniu danego działania (np. zakupu), użyciu produktu czy aplikacji. Użytkownik na każdym etapie powinien czuć się komfortowo, pewnie i być zmotywowanym — w przeciwnym razie opuści Twoją stronę/produkt/aplikację.
  5. Konwersacyjny — używaj naturalnego, empatycznego i absolutnie nietechnicznego języka. To sprawi, że użytkownik będzie czuł się dobrze, tak, jakby rozmawiał z kimś bliskim. Dzięki temu wzrośnie jego zaufanie do Twojego produktu/aplikacji/strony internetowej.
  6. Zgodny z Tone of Voice marki — UX writing to jeden z elementów komunikacji Twojej marki. Tak jak trzymasz się Tone of Voice marki podczas pisania artykułów na blogu, opisów produktów czy newsletterów, tak samo musisz mieć na uwadze ToV podczas tworzenia microcopy.

Znając wszystkie zasady UX writingu, okazuje się, że praca UX writera wcale nie jest taka prosta, jak na początku mogłoby się wydawać. To prawda, ale podstawowa wiedza, a następnie praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka sprawią, że Twoje teksty będą coraz lepsze.

Przykłady UX writingu

Przykład 1:

Przykład 2:

Przykład 3:

💡 UX writing a microcopy

Microcopy (micro copywriting) jest nieodłącznym elementem UX writingu. Microcopy to nic innego jak krótki tekst.

UX writing a copywriting

UX writer nie zajmuje się tym samym, czym copywriter sprzedażowy czy SEO content writer. Copywriter najczęściej tworzy teksty skierowane do potencjalnych klientów. UX writer natomiast pisze do użytkowników konkretnych produktów czy usług. W wielu firmach nadal jednak zatrudnia się copywriterów, którzy odpowiedzialni są za tworzenie wszelkiego rodzaju treści. W poniższej tabeli zrobiłam porównanie różnych specjalności copywriterów, abyś mógł zobaczyć, jak wielka różnica jest pomiędzy poszczególnymi typami treści.

CelOdbiorcyKanałySEODługość tekstu
UX writingPomaga użytkownikom użyć danego produktu/usługi, przejść przez jakiś proces (np. zamówienia).Użytkownicy.Aplikacje, strony internetowe, urządzenia.Nie.Bardzo krótka tzw. microcopy.
SEO content writingBudowanie relacji z odbiorcami i świadomości marki poprzez dostarczanie wartościowych treści.Użytkownicy zainteresowani daną tematyką, potencjalni klienci.Blogi, strony internetowe, media społecznościowe, e-booki, mailingi, fora internetowe.Tak.Długa.
Copywriting sprzedażowySprzedaż, call to action.Potencjalni klienci.Reklamy np. Google Ads, Facebook Ads, strony internetowe, social media, newslettery.Zależy od kanału.Krótka/średnia.
Technical writingPomoc użytkownikom w zrozumieniu i używaniu technologii.Użytkownicy danego produktu/usługi, interesariusze.Instrukcje i przewodniki.Nie.Bardzo długa.

UX writing a SEO

Chociaż UX writing nie wpływa bezpośrednio na SEO, ma on coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych. Jeśli witryna jest przyjazna użytkownikowi (UX writing w tym pomaga), ma ona szansę zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego mówiąc o optymalizacji stron internetowych, coraz częściej używa się pojęcia SXO (Search Experience Optimization) zamiast SEO (Search Engine Optimization).

UX writer — praca

W Polsce praca jako UX writer wciąż jest małopopularna, aczkolwiek w ostatnim roku zauważyłam, że pojawia się coraz więcej zleceń z UX writingu. Zanim jednak zdecydujesz się aplikować na stanowisko UX writera, powinieneś mieć już jakąś wiedzę, warsztat i doświadczenie. Przypominam: jeśli zajmujesz się copywritingiem kreatywnym, sprzedażowym lub SEO content writingiem, to nie możesz ot tak po prostu zostać UX writerem. Uwierz mi, wiem, co piszę, sama się z tą ścianą zderzyłam ;-). Nam, copywriterom wydaje się, że wszystko wiemy o pisaniu, ale jak już wiesz, tu jest więcej projektowania niż pisania.

Gdzie w takim razie zdobywać wiedzę i umiejętności? Dowiesz się tego ze sekcji UX writer — kurs.

UX writer — gdzie szukać zleceń?

Zleceń z UX writingu szukaj na typowych portalach z ofertami pracy. Jeśli pracujesz jako UX writer freelancer, a do tego znasz język angielski, to masz jeszcze więcej możliwości — możesz szukać ofert pracy na całym świecie i pracować zdalnie! Jest wiele portali z ofertami pracy dla UX writerów.

Listę ponad 30 portali ze zleceniami dla freelancerów znajdziesz w moim e-booku.

UX writer — zarobki

Praca jako UX writer to obecnie jedna z najlepiej płatnych specjalności w copywritingu. Przeglądając oferty pracy na różnych portalach, często można natknąć się na kwoty powyżej 10 000 zł netto. Od UX writerów często wymaga się doświadczenia i komunikatywnej znajomości języka angielskiego

UX writer — kurs

Na polskim rynku jest coraz więcej kursów z UX writingu. To dobrze i oznacza to tylko jedno: świadomość na temat UX writingu jest coraz większa i wzrasta zapotrzebowanie na UX writerów. Rok temu jeszcze tak nie było — wtedy szukając informacji na ten temat, trafiłam tylko na jeden kurs i to za kilka tysięcy złotych. Dzisiaj możesz nabyć wiedzę i umiejętności nawet za kilkanaście złotych.

Jeśli znasz język angielski, to polecam Ci kursy Dr. Kathariny Grimm. Dr Kat to UX writerka z wieloletnim doświadczeniem, która przeszkoliła już ponad 25 000 osób z całego świata! Na Udemy.com kupisz jej kursy już od 39,99 zł (w promocji). Jeśli stawiasz pierwsze kroki w UX writingu, to na początek w zupełności wystarczy Ci kurs Introduction to UX writing. A jeżeli masz już doświadczenie, to możesz sięgnąć po bardziej zaawansowane szkolenia — Dr Kat ma ich aż kilkanaście!

Dodaj komentarz