Z tego artykułu dowiesz się, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym, a konkretnie:
- jakie są podstawowe zasady tworzenia opisów;
- czego unikać;
- jakie umiejętności trzeba mieć, by tworzyć skuteczne opisy, które zwiększają ruch i sprzedaż.
Z tworzeniem świetnych treści na strony internetowe jest trochę tak jak z pieczeniem ciasta. W każdym przypadku potrzebujemy kilku podstawowych składników, ale w zależności, jaki produkt chcemy otrzymać finalnie, odpowiednio dobieramy pozostałe komponenty.
Podstawowymi składnikami większości ciast są: mąka, masło i jajka. W copywritingu podstawą są: warsztat pisarski, marketing i SEO. Bez tego ani rusz. Jeśli umiesz pisać, ale nie umiesz sprzedawać – nikt tego nie kupi. Jeśli umiesz sprzedawać, ale nie znasz się na SEO, to też nic z tego nie będzie. Bo jeśli nawet stworzysz najlepszy sprzedażowy tekst na świecie, ale nie wyświetli się on w początkowych wynikach wyszukiwania Google, to równie dobrze możesz go schować do szuflady. Tylko i wyłącznie odpowiednie proporcje umiejętności pisarskich, sprzedażowych i zasad SEO są gwarancją sukcesu. W przypadku opisów produktów do sklepu internetowego potrzeba czegoś jeszcze.
Jak opisywać produkty w sklepie internetowym?
Na początku zdefiniuj swojego klienta
Nie ma produktu, który jest dla każdego, a nawet jeśli taki jest, to klienci są różni i mają inne potrzeby i czego innego oczekują. Ja specjalizuję się w tworzeniu opisów produktów kosmetyków. Piszę głównie dla kobiet. Ale czy informacja, że produkt skierowany jest do kobiet, wystarczy? Nie. Inne potrzeby skórne ma nastolatka, a inne kobieta z cerą dojrzałą. Innych kosmetyków używa kobieta pracująca w korporacji, a innych mama wychowująca trójkę dzieci. Nastolatka nie wyda na krem tyle, ile Pani Dyrektor banku. Zastanów się, kim jest twój odbiorca i weź pod uwagę takie kwestie jak:
- Płeć,
- Wiek,
- Wykształcenie,
- Zawód (branża i wysokość zarobków),
- Związek i rodzina.
Opisy produktów przede wszystkim powinny być unikalne
Niech Cię nie kusi kopiowanie opisów produktów ze strony producenta albo stron konkurencji! Opisy produktów muszą być unikalne. Jeśli nawet nieco zmodyfikujesz opis, nie sprawisz, że będzie on wyjątkowy. Niemówiąc już o tym, że jest to po prostu nieuczciwe. Czasami ciężko zachować unikalność, jeśli trzeba opisać kilkanaście podobnych produktów, które niewiele różnią się od siebie, ale uwierz mi, można to zrobić. Nikt nie mówił, że będzie łatwo, ale jak najbardziej jest to wykonalne.
Opisy produktów w sklepie internetowym – moja rada:
W przypadku podobnych produktów czy opisów wielu kosmetyków tej samej marki ja zawsze przygotowuję sobie szablon opisu produktu, który ułatwia mi pracę. Dzielę szablon na sekcje, gdzie każda z nich będzie osobnym akapitem np. składniki aktywne, rodzaj skóry, korzyści wynikające ze stosowania kosmetyku.
Rozsądne nasycenie frazami kluczowymi
W doborze odpowiednich słów kluczowych pomogą Ci narzędzia takie jak SENUTO czy SEMSTORM. Ja obecnie korzystam z SEMSTORMU i jestem bardzo zadowolona. Są to narzędzia płatne, ale jeśli na co dzień zajmujesz się tworzeniem profesjonalnych opisów produktów to bez tego ani rusz. Możesz też skorzystać z darmowych narzędzi – choćby samej wyszukiwarki Google – lub Planera Słów Kluczowych, Ubersuggest, Keyword Tool czy Soolve.
Cecha, zaleta, korzyść
Tworząc opisy produktów pisz przede wszystkim dla ludzi, nie dla wyszukiwarek. Przestrzeganie zasad SEO jest ważne, ale ostatecznie to ludzie kupują, a nie wyszukiwarka. Pisz konkretnie. Trzymaj się zasady: cecha, zaleta, korzyść. Jeśli opisujesz krem do twarzy, koniecznie napisz, jakie zawiera składniki aktywne i do jakiej cery czy problemów skórnych jest przeznaczony. Jakie są zalety jego stosowania i jakie KONKRETNE korzyści będzie miała klientka. Pamiętaj, że kobiety nie kupują kremu na zmarszczki, tylko kupują brak zmarszczek.
O czym jeszcze należy pamiętać, tworząc opisy produktów do sklepu internetowego?
- Unikaj ściany tekstu — brak nagłówków, zbyt długie akapity, brak odstępów i pogrubienia najważniejszych fragmentów sprawia, że nikt nawet nie podejmie wysiłku, aby przeczytać opis. Opis musi być czytelny. Ludzie często skanują teksty w internecie, czyli skupiają uwagę tylko na najważniejszych fragmentach, na tym , co rzuca się w oczy. Dlatego wyróżnij najważniejsze informacje. Stosuj pogrubienia, nagłówki i listy.
- Nie lej wody — pisz krótko, zwięźle i na temat. Opis powinien zawierać same konkrety. Czytając go, klient ma się dowiedzieć, czy produkt jest dla niego. Unikaj tekstów typu: „produkt kosmetyczny doskonałej jakości od renomowanej marki”, „dzięki stosowaniu serum pozbędziesz się zmarszczek”. Znacznie lepiej brzmi: „95% kobiet potwierdza, że ich skóra po 4 tygodniach regularnego stosowania kosmetyku stała się bardziej gładka i jędrna”.
- Nie przesadzaj ze słowami kluczowymi — jeśli zapchasz opis frazami kluczowymi, osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego. Tutaj nie panuje zasada „im więcej, tym lepiej”. Nadmiar słów kluczowych jest równie zły jak ich brak. Liczy się umiar. Ile fraz kluczowych powinien zawierać opis? Przyjmuje się, że nie więcej niż 2-3 frazy na opis mający 1000-1500 zzs.
- Podlinkuj wpisy blogowe — oczywiście jeśli takie masz, a naprawdę warto je mieć. Przykładowo jeśli opisujesz krem do cery trądzikowej, umieść link do artykułu o pielęgnacji skóry problematycznej. W ten sposób pokażesz, że kompleksowo dbasz o klienta. Wewnętrzne linkowanie pozytywnie wpływa też na pozycjonowanie strony.
- Pisz poprawnie — pamiętaj o zachowaniu zasad poprawnej polszczyzny. Nie musisz być polonistą, by dobrze pisać, ale ortografia i interpunkcja to podstawa. Jeśli masz wątpliwości co do pisowni, możesz wspierać się różnymi narzędziami. Ja polecam Language Tool. Pisząc w Wordzie też masz od razu sprawdzaną pisownię. Możesz również skorzystać z usług korektora.
Tworzenie unikalnych opisów, które lekko się czyta, a jednocześnie użycie odpowiednich fraz kluczowych, a w dodatku całość napisana językiem korzyści – zastanawiasz się, jak to wszystko połączyć? Nie zaprzątaj sobie tym głowy! Skontaktuj się ze mną, a stworzę opisy, które zwiększą ruch i sprzedaż na Twojej stronie internetowej. Zapoznaj się z moją pełną ofertą -> Opisy produktów cennik.
Jeśli pisanie opisów produktów sprawia Ci trudność, po prostu zgłoś się do mnie.
Świetna sprawa