You are currently viewing Copywriter — praca zdalna. Jak zacząć?

Copywriter — praca zdalna. Jak zacząć?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kto to jest copywriter i czym jest copywriting;
  • jak zostać copywriterem;
  • gdzie szukać pierwszych zleceń;
  • ile zarabia copywriter.

Copywriter — co to za zawód?

Pierwotnie, jeszcze przed erą internetu, copywriter był osobą odpowiedzialną za tworzenie tekstów i sloganów reklamowych. W obecnych zdigitalizowanych czasach copywriterem można nazwać każdego, kto tworzy teksty do mediów — nie tylko do internetu, ale też do radia i telewizji. Bo copywriting to nie tylko artykuły czy hasła reklamowe. Copywriter może tworzyć takie treści jak:

  • artykuły blogowe;
  • opisy produktów i kategorii do sklepów internetowych;
  • teksty na strony internetowe;
  • e-booki — często jako ghostwriter, czyli autor widmo, bez podpisywania się własnym nazwiskiem;
  • teksty sprzedażowe;
  • treści newslettera;
  • oferty;
  • hasła i slogany reklamowe;
  • recenzje;
  • teksty do mediów społecznościowych — do postów, rolek, filmów itp.

Ze względu na rodzaj tworzonych treści, często wyróżnia się “specjalizacje” copywriterów.

SEO content writer

To copywriter, który tworzy wartościowe treści w pełni zoptymalizowane pod wyszukiwarki internetowe. Teksty te mogą realizować najróżniejsze cele marketingowe — od edukacyjnych po sprzedażowe. SEO content writer to nie to samo co SEO copywriter. W przeszłości SEO copywriter był odpowiedzialny za tworzenie niskiej jakości tekstów preclowych i zapleczowych. Były to proste treści zawierające określone słowa kluczowe i były pisane pod wyszukiwarki, a nie pod ludzi. Obecnie zawód SEO copywritera w zasadzie nie istnieje, bo ani Google, ani użytkownicy internetu nie są zainteresowani bezwartościowymi tekstami upakowanymi frazami kluczowymi.

Dowiedz się więcej o SEO content writingu.

Copywriter sprzedażowy 

Copywriter, który tworzy teksty sprzedażowe, czyli takie, których celem jest nakłonienie klienta do zakupu danego produktu czy usługi.

Ghostwriter, czyli autor widmo

To copywriter, który pisze jakiś tekst, ale nie podpisuje się pod nim swoim nazwiskiem. Ghostwriterzy najczęściej tworzą dłuższe formy, np. e-booki, a nawet książki. Z usług autorów widmo często korzystają eksperci z danej dziedziny, którym z pisaniem nie do końca jest po drodze. Także wiele celebrytów wydających książki pod swoim nazwiskiem w rzeczywistości nie są autorami swoich tekstów.

Copywriter kreatywny

Kreatywny copywriter raczej nie działa w pojedynkę, ale współpracuje z całym zespołem marketingowym w firmie. Bierze udział w budowaniu strategii marki i wszystkich innych projektach marketingowych. Tworzy teksty do reklam, ulotek, mailingów landing page’y, wymyśla hasła i slogany reklamowe i wiele, wiele innych.

UX writer

UX to skrót od ang. słów user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Najprościej mówiąc, UX writer tworzy teksty, które mają ułatwić użytkownikowi wykonanie danego działania np. wypełnienie formularza na stronie czy dokonanie zakupu.

Technical writer

Copywriter techniczny to osoba, która potrafi w przystępny sposób opisać technologiczne (i często bardzo trudne) zagadnienia. Technical writer pisze prosto o trudnych rzeczach tak, aby użytkownik nowego produktu czy usługi potrafił z nich swobodnie korzystać.

Social media writer 

Copywriter, który tworzy treści do social mediów — nie tylko teksty do postów, ale też scenariusze do filmów czy rolek.

Newsletter writer 

Copywriter, który zajmuje się tworzeniem treści do mailingów.

Powyższy podział jest nieco sztuczny i w praktyce granica pomiędzy poszczególnymi “specjalizacjami” często nie istnieje. Zatrudniony w firmie copywriter może jednocześnie tworzyć artykuły blogowe (SEO content writer), treści do newslettera, teksty sprzedażowe na landingi, teksty do mediów społecznościowych i hasła reklamowe. Copywriter tworzący treści w wielu kanałach często zajmuje stanowisko specjalisty ds. contentu.

Jak zostać copywriterem? Od czego zacząć?

Jeśli chcesz zostać copywriterem, musisz wiedzieć, że wcale nie jest to prosta praca. Wielu copywriterów to freelancerzy pracujący w domu i panuje powszechne przekonanie, że to musi być łatwy, miły i przyjemny sposób na zarobek. Być może tak było jeszcze kilka lat temu w przypadku SEO copywriterów, którzy tworzyli nieskomplikowane opisy produktów, precle i teksty zapleczowe.

Chcąc zostać profesjonalnym copywriterem, powinieneś mieć określoną wiedzę i umiejętności. Copywriter jest zawodem interdyscyplinarnym. Zajmując się copywritingiem, musisz rozumieć przynajmniej podstawowe zasady marketingu, SEO, psychologii sprzedaży, a także umieć pracować na danych.

Copywriter — praca i zlecenia

Gdzie szukać pracy, jeśli jesteś początkującym copywriterem? Jest wiele portali, na których znajdziesz wiele zleceń, ale za naprawdę małe pieniądze. Szczerze nie polecam Ci ich, chociaż ja sama w 2016 roku na nich zaczynałam, ale wytrzymałam zaledwie miesiąc. Teraz są inne czasy i więcej możliwości. Nie warto tracić czasu na coś, co w żaden sposób nie przyczyni się do Twojego rozwoju. 

Aktualnie jest tak dużo ofert, że od razu możesz zacząć poszukiwania na portalach typu Pracuj.pl czy RocketJobs. Wiele copywriterów rezygnuje z poszukiwania zleceń w tych miejscach, bo wydaje im się, że muszą być doświadczonymi specjalistami, żeby cokolwiek móc znaleźć. Wcale tak nie jest. Na obu portalach niemal każdego dnia pojawiają się oferty pracy dla początkujących copywriterów. Są one oznaczone jako: praktykant, stażysta, asystent, junior czy młodszy specjalista. W wielu przypadkach istnieje też możliwość wyboru współpracy: na umowę o pracę, B2B, umowę o dzieło, umowę zlecenie czy umowę o staż/praktyki. Dostając się do dużej firmy, od razu trafisz pod skrzydła doświadczonych ludzi, a to najlepszy sposób na naukę i szybkie zdobycie doświadczenia.

Szukając pracy jako copywriter, możesz też sprawdzać oferty na stronach internetowych konkretnych firm. Chcesz tworzyć opisy produktów kosmetyków lub suplementów? Zrób listę aptek i drogerii internetowych, a następnie regularnie sprawdzaj zakładkę praca/kariera na każdej ze stron. Czasami firmy nie publikują ogłoszeń o pracę na żadnym innym portalu poza własną stroną internetową.

Ile zarabia copywriter?

Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Copywriter może rozliczać się za ilość napisanych znaków (standardowo jest to 1000 zzs), za przepracowane godziny lub otrzymywać stałe miesięczne wynagrodzenie. Według raportu udostępnionego na stronie wynagrodzenia.pl wynika, że copywriterzy zarabiają średnio 3678 zł netto. W mojej ocenie jest to bardzo mało i szczerze nie chce mi się wierzyć, żeby pełnoetatowy copywriter zarabiał tylko tyle.

To, ile zarabia copywriter, ostatecznie zależy od wielu czynników. Na zarobki copywritera mają wpływ takie czynniki jak:

  • Doświadczenie — praktyka czyni mistrza.
  • Umiejętności — czy masz talent do pisania, czy jednak przychodzi Ci to z trudnością. Czy stale doskonalisz swój warsztat, bierzesz udział w kursach, rozwijasz się?
  • Twoja specjalizacja — będąc na przykład copywriterem technicznym, masz szansę na znacznie wyższe zarobki.
  • Znajomość SEO i odpowiednich narzędzi — czy sam ogarniesz aspekty SEO, czy firma zlecająca będzie musiała przesyłać Ci wytyczne i słowa kluczowe od specjalisty SEO.
  • Poprawność językowa — czy tworzysz teksty, które są gotowe do publikacji, czy wymagają one korektora lub redaktora. Jeśli firma ma zatrudnić kogoś, kto będzie jeszcze sprawdzał teksty po Tobie, to Twoje wynagrodzenie może (ale nie musi!) być niższe. Ja zawsze jestem za tym, żeby ktoś jeszcze przeczytał moje teksty, zanim je opublikuję.
  • Znajomość języka obcego — jeśli piszesz w języku angielskim lub innym dowolnym języku obcym, to z całego serca Ci gratuluję, bo możesz przebierać w ofertach pracy i naprawdę dobrze zarabiać. Aktualnie najlepsze oferty pracy są dla osób piszących w języku angielskim na poziomie C1.

Akademia SEO Content Writera

Chcesz zostać copywriterem? Szukasz kursu copywritingu? Dobrze trafiłeś, bo w marcu 2024 roku ukazał się mój autorski kurs copywritingu Akademia SEO Content Writera. W Akademii krok po kroku uczę, jak tworzyć wartościowe teksty pod SEO, które będą wysoko w wynikach wyszukiwania, a użytkownicy internetu będą je z chęcią czytać. Dopracowane treści zoptymalizowane pod wyszukiwarki internetowe pomogą realizować Twoje cele marketingowe lub Twoich Klientów!

Dlaczego warto zdecydować się na Akademię SEO Content Writera?

  • Moje teksty najczęściej są w TOP3 wyników wyszukiwania Google’a🚀
  • Mam ponad 7-letnie doświadczenie w SEO content copywritingu⌨️
  • Ukończyłam studia z Content Marketingu💻
  • oraz kurs Ekspert SEO📈

Dodaj komentarz