Dzisiaj parę słów o copywritingu, a szczególnie o tym, czym się zajmuje SEO copywriter.

Kim jest copywriter?

Słowo copywriter to połączenie dwóch angielskich słów copy + writer. Wiele osób bardzo dosłownie bierze tłumaczenie do siebie i kiedy mówię, że zajmuję się między innymi copywritingiem, to myślą, że chodzi o przepisywanie tekstów. Owszem, przepisywaniem także się zajmuję, ale głównie jest to przepisywanie nagrań audio i video, ale wtedy mówimy o transkrypcji nagrań.

We Francji copywriter nazywany jest również concepteur-redacteur, co oznacza pomysłodawca – redaktor1.

Najprościej mówiąc, copywriter to osoba, która zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych. Stworzone teksty są wykorzystywane następnie w prasie, radiu, telewizji i internecie. Copywriting obejmuje również naming i tworzenie sloganów reklamowych.

W prasie teksty mogą mieć formę artykułu sponsorowanego, informacji prasowej, relacji, wywiadu czy wypowiedzi eksperta. W radiu i telewizji najczęściej występują w formie spotu reklamowego2. Wraz z pojawieniem się internetu, powstał też nowy rodzaj copywritingu – SEO copywriting.

Kim jest SEO copywriter?

SEO copywriter to osoba, która tworzy teksty na potrzeby pozycjonowania stron internetowych. Pisanie zgodnie z zasadami SEO to tworzenie takich treści, które nie tylko będą przydatne internaucie, ale również będą przyjazne wyszukiwarkom internetowym. Bo co z tego, jeśli napiszesz nawet najlepszy tekst na świecie, jeśli nikt go nawet nie przeczyta, bo na niego nie trafi?

Załóżmy, że w wyszukiwarkę Google wpisujesz frazę „wózek dla dziecka”. Zobacz, ile wyszukiwarka znalazła wyników. Na dzień dzisiejszy jest ich 43 100 000!! Oczywiście nikt nie będzie tracił czasu i sprawdzał wszystkich stron wynikowych, tylko w większości przypadków skupi swoją uwagę na kilku pierwszych wynikach z pierwszej strony, ewentualnie na kilku kolejnych stronach. A to, gdzie dana strona znajduje się w rankingu Google, zależy w dużej mierze od treści, jaka znajduje się na danej witrynie.

 

Słowniczek SEO copywritera, czyli co musisz wiedzieć na początek:

Zzs/zzb – znaki ze spacją/ znaki bez spacji. Copywriter najczęściej rozlicza się za 1000 zzs, czyli za tysiąc znaków ze spacją.

SEO (z ang. search engine optimization) – optymalizacja wyszukiwarek internetowych. SEO copywriter samym pozycjonowaniem się nie zajmuje, to robią specjaliści SEO, niemniej jednak copywriter tworzy teksty na potrzeby SEO, więc warto wiedzieć, co ten skrót oznacza.

Pozycjonowanie – działania, które mają sprawić, że dana strona internetowa znajdzie się wyżej w rankingu wyszukiwania.

Słowo kluczowe – inaczej fraza kluczowa, która musi się znaleźć w tekście, w zależności od wymagań w niezmienionej lub odmienionej formie.

Precle – najbardziej podstawowe teksty SEO. Na ogół mają nie więcej niż 1000 zzs i są tworzone głównie pod wyszukiwarki internetowe. Ludzie ich nie czytają.

Teksty zapleczowe – teksty SEO bardziej zaawansowane od precli, bo tworzone już nie tylko pod wyszukiwarki, ale i pod internautę. Na ogół mają nie więcej niż 2500 zzs. Są to teksty proste, przeważnie poradnikowe, ale nie potrzeba większej wiedzy do ich napisania.

Opisy produktów – opisy produktów, które sprzedawane są w sklepach internetowych.

Opisy kategorii – opisy kategorii produktów, które znajdują się w sklepach internetowych.

Teksty na strony internetowe – tzw. webwriting, czyli tworzenie tekstów na strony internetowe np. do zakładek „Strona główna”, „O nas”, „Oferta” itp.

Artykuły tematyczne – artykuły, które będą publikowane na portalach tematycznych i blogach. Do stworzenia tekstu tematycznego wymagana jest już wiedza z danej dziedziny lub wcześniej przeprowadzony research.

Artykuły specjalistyczne – artykuły, które powinny być tworzone przez specjalistę w danej dziedzinie. Wymagają specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i wcześniejszego dokładnie przeprowadzonego researchu, często obejmującego również literaturę naukową, a nie tylko internet.

Jakie usługi może świadczyć SEO copywriter?

  • Dostarczanie contentu, wartościowych artykułów, poradników itp.
  • Tworzenie opisów produktów i kategorii do sklepów internetowych.
  • Tworzenie ofert handlowych np. w formie mailingu.
  • Pisanie precli, zapleczówek mających za zadanie wspierać pozycjonowanie stron internetowych.
  • Pisanie tekstów na blogi – wielu znanych blogerów oczywiście samodzielnie prowadzi swoje blogi, ale wiele stron i sklepów internetowych ma swoje własne blogi, by pokazać się jako ekspert w danym temacie i wspierać przy tym pozycjonowanie witryny.
  • Prowadzenie fanpage’ów w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn.
  • Marketing szeptany – inicjowanie i podtrzymywanie dyskusji na forach internetowych i zamieszczanie linków prowadzących do danych stron internetowych. Linki wpływają na pozycjonowanie.
  • Korekta i redakcja tekstów.

1 https://pl.wikipedia.org/wiki/Copywriter

2 Jędrzejewska D., Niemczyk R. Copywriting Jak sprzedawać słowem, Samo Sedno, Warszawa 2013

Dodaj komentarz